TRAKTORY ZETOR 25 - vývoj
Traktory se značkou ZETOR se začaly sériově vyrábět hned po 2. světové válce na přelomu let 1945/1946. Nebyly to však první československé traktory a nebylo to ani ve výrobních prostorách dnešního závodu Zetor. První československé traktory spatřily světlo světa již před 1. světovou válkou. Výroba pak pokračovala i v období mezi světovými válkami a po druhé světové válce. Výroba byla zastoupena značkami ŠKODA, SVOBODA, ČKD a také již značkou ZETOR.
První prototyp ZETORU 25 První prototyp Zetoru 25 byl dokončen 14. listopadu 1945. Byl zkonstruován skupinou konstruktérů pod vedením prof. Ing. Františka Musila v tehdejším závodě Zbrojovka Brno. Zde se vyráběly traktory pod označením Zetor 25 až do roku 1952, kdy byla jejich výroba převedena do národního podniku Závody přesného strojírenství - dnešní Zetor a.s. Zde pak byly vyráběny traktory pod unifikovaným označením ZETOR 25 A (tzv. agregační - orný typ) a ZETOR 25 K (tzv. kultivační typ). Tyto dva typy byly vyráběny až do roku 1961 a bylo jich vyrobeno celkem 158 570 kusů, což představuje dodnes nepřekonaný rekord. Zetor 25 byl ve své době světovou špičkou ve svém oboru a velice úspěšně reprezentoval tehdejší československý průmysl na světových trzích. Zetor 25A Zetor 25 K Technická data
| Model traktoru | Zetor 25 | Zetor 25 A | Zetor 25 K | | | MOTOR | | Typ motoru | naftový, řadový, stojatý | | Pracovní oběh | čtyřdobý | | Způsob vstřiku | nepřímý | | Způsob mazání | tlakové | | Způsob chlazení | kapalinové | | Druh rozvodu | OHV | | Počet válců | 2 | 2 | 2 | | Objem válců (cm3) | 2078 | 2078 | 2078 | | Jmenovizý výkon HP | 26 | 26 | 26 | | Jmenovité otáčky | 1800 min-1 | 1800 min-1 | 1800 min-1 | | Rozvod | OHV | OHV | OHV | | Vrtání x zdvih mm | 105 x 120 | 105 x 120 | 105 x 120 | | Olejová náplň | 5,2 litrů | | | SPOJKA | jednolamelová, suchá | | | PŘEVODOVKA | | Převodové stupně - vpřed (km/h) | 1 | 3,9 | 3,4 | 4,3 | | 2 | 5,6 | 5,2 | 5,6 | | 3 | 8,2 | 7,8 | 7,2 | | 4 | 13 | 13 | 11,9 | | 5 | 22,3 | 20 | 15,6 | | 6 | - | 32 | 20,3 | | | - vzad standard (km/h) | Z | 2,8 | 2,3 | 3 | | - vzad zrychlená (km/h) | Z | - | 9 | 7,7 | | Olejová náplň | 25 litrů | | | VÝVODOVÝ HŘÍDEL - PTO | závislý 540 ot/min | | | ŘÍZENÍ | šnekové | | | HYDRAULICKÉ ZAŘÍZENÍ | montováno později jako standard - možno domontovat | | | BRZDY | | | Zadní | bubnové, mechanické pro každé zadní kolo zvlášť | | Parkovací | mechanická pásová | | | ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ | 6 V - od výrobního čísla 125-9901 montováno 12 V | | Dynamo | Bosch | | | PNEUMATIKY | | | Přední | 5,50 - 16 | 5,50 - 16 | 5,50 - 16 | | Zadní | 9,00 - 24 | 11,25 - 24 | 9,00-36/13,00-28 | | | HLAVNÍ ROZMĚRY (mm) | | | Délka (mm) | 3200 | | Výška (mm) | 1756 | | Šířka rozchodu - přední náprava (mm) | 1270/1450 | 1200/1500 | 1220/1540 | | Šířka rozchodu - zadní náprava (mm) | 1270/1450 | 1200/1500 | 1150/1460 | | Rozvor náprav (mm) | 1900 | 1900 | 1900 | | | PALIVOVÁ NÁDRŽ - litry | 45 | | | ROK VÝROBY | 1946 - 1951 | 1951 - 1968 | 1951 -1968 |


|